onsdag

IMG_5478

Det er morgen, hører lyden av en gravemaskin og et par av dens venner et sted utenfor vinduet. Sniker meg forsiktig ut av senga, ut av rommet og holder dørhåndtaket igjen i det jeg stenger døra og lister meg ut på badet. Blir sittende på gulvet med laptop, notatbøker og et par digre tekstbøker i en halvsirkel rundt mine kryssede bein. J sover fortsatt, så jeg lager meg en kopp kaffe musestille og dykker tilbake til bøkene, langt bakover til antikken og den romerske republikken. Ukene går så fort, det er allerede november, men morgenene er så lange. Gode. Effektive.

Om jeg vil kan jeg ta meg tid til å krølle håret. Om jeg vil kan jeg vente med å ta på meg bukse før det er fem minutter til bussen min går. Om jeg vil kan jeg spise både frokost og lunsj før jeg i det hele tatt må tenke på å komme meg ut døra.

Denne uka driver jeg med ting jeg ikke kan. Planlegger egen timeplan, bytter studiefokus fra kunsthistorie til studiokunst, med litt kunsthistorie her og der. Koder hjemmesider. Men jeg lærer, og snart skal jeg kunne alt det, og kanskje litt mer.

Det er allerede bare fem og en halv uke igjen av semesteret og jeg ser fremover mot bussturer til Oslo, gløgg med altfor mange rosiner og mandler, julaften i Drammen og kalde morgener med bare føtter og tepper i stua. Kafébesøk med venninner og sene kvelder. Turer langs fjorden med en liten rød hund og alle øyeblikkene jeg skal få tilbringe med familien min, som jeg ikke ser ofte nok.

Om to timer har jeg eksamen i kunsthistorie, og følelsene er bare gode. I morgen har jeg prøve i tekstil og til helgen skal vi på Iron & Wine konsert. Det blir så deilig å gjøre noe nytt, bryte opp litt i hverdagen min som består lesing og skriving og mer lesing.

Men først har jeg 80 minutter igjen av morgenen som bare skal nytes.

 

One thought on “onsdag

Leave a Reply

