180913

Hallo, jeg koker.

Slik kan dagen min oppsummeres, kort og godt. Tok en løpetur i dag tidlig, kokte. Syklet til skolen, smeltet. Sto midt i en folkemasse som alle var samlet for gratis mat, kokte litt mer. Fremføring i første timen, svett og god snek jeg meg likesågodt baklengs opp til fronten av klasserommet. Plutselig tilbakevending til ungdomsskolenivået. Nei, jeg vil si at de fleste fremføringene jeg har sett så langt er under norsk ungdomsskolenivå. Nervøse stemmer som leser direkte fra Power Pointen, og usikre svar. Tall som ikke stemmer, og lange paragrafer på tavla. Det er merkelig, for ellers er nivået på oppgavene høyt. Vokabulæret er til tider imponerende, og diskusjonene kan utvikle seg til det kompliserte. Men fremføringer, det mestrer de ikke.

Så kommer jeg, litt over middels kjekk, klar for å vise hvordan vi nordmenn gjør det. Men, så er det varmen da. Tørker svette med håndbaken, og finner plassen min mellom de andre ungdomskoleelevene. Barneskolen. Femte klasse og ikke manus, men mye bedre enn det blir det ikke. Hiver ut litt fakta, kan alt utenom, men så er det de ordene som kommer til overflaten på norsk, og da stopper det. Men alt i alt, inkludert svetten, snublingen og språkforvirringen, er det ikke vanskelig å overgå det generelle nivået.

Hallo, nordmenn, kom dere til Amerikanske universiteter! På tross av store arbeidsmengder, mange fag og mye nytt, har du sjansen til å vise hvor godt skolesystem vi har der hjemme. Muligheten til å peke deg ut som Nordmannen og bli husket av alle lærerne. Det er så mye positivt som kan komme ut av å ta sjansen og hive seg ut i et helt nytt og ukjent miljø. Og grunnlaget du får fra norsk videregående skole er ofte bedre enn du noen gang kunne håpe.

20130918-165226.jpg

20130918-165248.jpg

20130918-165257.jpg

På lørdag var jeg på fotballkamp for aller første gang, og det er noe av det mest forvirrende og underholdende jeg har vært med på. Jeg er generelt middels interessert i sport, og har lett for å bli mentalt involvert i håndball eller fotballkamper, men amerikansk fotball er for fjernt. 90 000 tilskuere og et spill som minner meg mer om lek og logikkløs bryting enn et strategisk spill.

 

One thought on “180913

Leave a Reply

