pærer

Pæredilla her i huset startet med et smart tips fra Mariell; pære-pannekaker. Jeg brukte min egen pannekakeoppskrift med en hel raspet pære i tillegg. Jeg brukte også en del raspet fersk ingefær og kokosolje i røra for litt ekstra smak.

pears5pears4

Du trenger:

  • 2 dl mel (jeg brukte 1dl vanlig og 1dl fullkornsmel)
  • 2dl melk (her brukte jeg mandelmelk som passer perfekt i pannekaker, men er vanskelig å få tak i i Norge)
  • 1spiseskje kokosolje (smør eller nøytral olje kan brukes, eller sløyfes helt)
  • 1 teskje bakepulver
  • 1 egg
  • 1 pære
  • fersk ingefær (jeg brukte en bit på ca 3x3cm)
  • 1 teskje kanel
  • 1/2 teskje salt
  • 1 teskje vaniljeessens

Det tørre blandes sammen i en bolle sammen med raspet pære og ingefær. Egg vispes sammen med melken, vanilje og oljen før de to blandingene røres sammen. Stekes på middels høy varme og er klare til å snus når overflaten er dekket med små luftbobler. Pannekakene kan stekes med eller uten olje i panna.

Kanskje ikke verdens sunneste frokost, men smaken gjør opp for det!

pearspears3

Neste steg var pære-grøt. Super enkelt å lage; jeg brukte bare havregrøt, ca 2/3 av en pære, raspet på samme måte som i pannekakene; en del kanel og 50/50 vann og mandelmelk før jeg satte den i mikroen i ca 2 minutter. Serverte grøten med resten av pæren i terninger, neem-honning og sesamfrø.

pears7pears8

 

Leave a Reply

