190113

Helgen er tid for kos, og tradisjonen fører jeg videre på tross av flytting og nye budsjetter. Pizza på fredagskvelden, og pannekaker med ingefær-sirup lørdagsmorgen. Fredager er også min lengste dag på skolen, med “Mass Media Law” etterfulgt av “Principles of Mass Media” og etter en lang pause har jeg Graphic Design fram til 16.50. Lang fredagsettermiddag, med andre ord, men egentlig passer det meg helt fint. Denne helgen er til og med en langhelg (!), ettersom mandag er Martin Luther King Jr. Day, og dermed slipper jeg skole. Tre hele dager til å jobbe og ta igjen alt jeg ikke har fått gjort i løpet av skoleuken. En grafisk design oppgave, et essay om internett og sosialisering og en artikkel om valgfritt tema og hvordan mediene fremstiller dette temaet. Pluss en del lesing.

I går tok jeg turen innom rådgiveren min og fikk offisielt byttet fokusområdet mitt fra bare Journalistikk til “Double Major: Journalism + Advertising/Public Relations” med kunsthistorie og fransk som “minors”. Høres veldig mye mer komplisert ut, men plutselig blir jeg mer spesialisert innen det jeg interesserer meg mest for, samtidig som jeg har mer å peke på når jeg en gang søker jobb. Alle disse små faktorene bygger opp motivasjonen min og gjør alt arbeidet hundre ganger enklere å komme seg igjennom.

I dag skal J jobbe, så jeg benytter muligheten til å jobbe intenst med lesing og oppgaveskriving så jeg kan ta fri resten av helgen. Det er uvant å måtte jobbe såpass mye med skolearbeid, men det er ting som skal være gjort til nesten hver eneste time. Bare det å ikke lese ferdig riktig kapittel til timen kan gjøre hele forelesningen meningsløs. Istedenfor å repetere, som jeg opplevde forelesningene på UiO, diskuterer man stoffet og professoren introduserer ny informasjon eller bringer inn foreleserer som arbeider daglig i faget så man får mange nye og varierte inntrykk i løpet av semesteret.

Leave a Reply

